
 

Global Media Journal 
German Edition 
 
Vol. 2, No.1, Spring/Summer 2012 
 

URN: urn:nbn:de:gbv:547-201200116  

 
 
 

Reshaping the Hegemony:  
State-Owned Media in Egypt after the Revolution 
 
 
Zvi Bar’el  
 
Abstract: The popular revolution in Egypt has proven that the state-owned media was far from 
being the public opinion's shaper. Yet, it was the sole arena where intellectuals – or rather 
‘confirmed’ intellectuals – could exchange views, shape the hegemonic discourse and dictate the 
consensus, according to the regime's parameters. That media, and especially the printed press, had 
crystallized the Egyptian intellectual elite, which by its mere association with the regime has 
alienated itself from any counter-elite or counter public. Its legitimacy and status stemmed mostly 
from its political affiliation.  
My argument is that the survival of the state-owned media after the revolution is not just about 
functionality, but rather about the survivability of an elite that cannot be replaced. This elite has 
certainly 'to pay a price' for its betrayal, blindness, lack of courage and neglect. It has to be born 
again in the same arena where it had committed its 'intellectual crimes' and to create a new 
hegemonic discourse in the same sphere were the previous regime had corrupted the discourse. 
 However, it is not just about punishing and redeeming the old elites. It is about legitimizing the 
new discourse that is being created by the revolutionary public. As if the adoption of the new 
discourse by the state's media will be the ultimate symbol of its acceptance. 
In my paper, I intend to show the extent of adoption of the new discourse, and the changes in roles 
of the state's media in legitimizing the new discourse.  

 
Keywords: Legitimacy, new media, Egypt, revolution, state-owned media 

 
 
Introduction 
 
"The Arab media was dependent, restricted and government-run, whose only task 
was to draw a false, improved image of the prevailing misery and suffering. Hence, 
the crisis in the Arab media stems from the Arab political system as a 
whole…Today, the government-run media no longer has any influence or role, or 
even a future", commented Abdullah Rashid, a columnist for the Abu Dhabi based 
Al-Ittihad newspaper. 1 

                                                 
1 Rashid, A. (2006) The Imminent Collapse of the Controlled Media. In: Arab Media in the 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

2 
 

If Rashid was correct, why is it that the demonstrators in Tahrir square were not 
demanding the closure of the state-owned media in Egypt? Why has the state's 
National Democratic Party been dissolved while its media apparatus is still intact? 
What is the state-owned media's function in a time when the alternative, or the 
new media, is celebrating its victory?  
 
The printed press in Egypt could be divided into three major sections: 
government-owned press (or, national press), partisan press and privately own 
press. Although this division implies a competitive public sphere, it is important to 
understand that all press media are subject to government's approval through the 
Supreme Press Council. The Council was first established in 1975 by president 
Anwar al-Sadat, but had served for two years before being suspended, to be re-
established in 1981 and it continues to function to this day. 
The Supreme Press Council is composed of the editors-in- chief and the board of 
chairmen of both the national and party papers, other heads of media agencies and 
a number of "public figures concerned with the press affairs" to be appointed by 
the Shura council (the upper house in the parliament). The Supreme Press Council 
is also the only government organ that has the authority to issue licenses of 
operation to the media. The Shura council is also the owner (51 percent) of the 
national newspapers, which were nationalized already in 1960 by the late 
president Gamal Abd al-Nasser. Hence, the Shura council that was created in 
1980, is not only the legal owner of the five national printed media publishing 
houses (which are in fact huge conglomerates), it has also the power to approve, 
suspend or abolish the operation of any private, partisan or governmental 
newspaper. 
Since 1977, political parties were allowed to operate and to establish their own 
newspapers. However, they would need first to be approved as parties by the 
Political Parties Committee, which is chaired by the president of the Shura council, 
who chairs also the Supreme Press Council. Further, no journalist can practice his 
profession without an appropriate license from the Supreme Press Council.2  
This structured chain of control, in addition to draconian press laws, ensured not 
only the obedience of all media to the state apparatus; it has marked the 
boundaries of the tolerated public discourse through its appointments of editors-
in-chief and chairmen of boards of directors of the government-owned press, and 
through its power to ban partisan and privately owned media.3 
 
These were the legal and the bureaucratic circumstances in Egypt when on January 
18th, just a week before the historic demonstrations took place at Tahrir square in 
Cairo, Safwat al-Sharif, the chairman of the Shura council had promulgated the 

                                                                                                                                                    
Information Age. The Emirates Center for Strategic Studies and Research, pp. 584-585. 
2 For further details about the role of the Supreme Press Council and its powers see Fandy, M. 
(2007). (Un)Civil War of Words: Media and Politics in the Arab World. Westport and London: 
Praeger Security International.  
3 For an extensive description of the state's apparatus and laws that limited the freedom of speech 
and the limits of public discourse see Kienle, E. (2000): A Grand Delusion, Democracy and 
Economic Reform in Egypt.London and New York: I.B. Tauris. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

3 
 

resolution to prolong the tenure of four chairmen of boards of directors of the 
government-owned printed press. These were Dr. Abd al-Mun’im Sa'id of al-
Ahram, Abd al-Qadir Shahib of Dar al-Hilal, Isma’il Mustafa Muntasir of Dar al-
Ma’arif and October and Muhsin Mahmud Bahgat of the National Company for 
Distribution. The resolution included also extending the tenure of seven editors-in-
chief and the appointment of five new editors-in-chief and some new members to 
the managing councils of few of the major government-owned newspapers and 
magazines (Shuruq, January 1,2011).4 
 
Few weeks later, Yahya al-Gamal, the then chairman of the Supreme Council of 
Press (to become later the deputy of the newly appointed prime minister Issam 
Sharaf), declared that the new appointments are suspended until a new 
government is appointed. On March 30th, the new prime minister, Dr. Issam 
Sharaf had promulgated a new decree (no.451 for the year 2011) which included 
the appointments of new chairmen for the boards of directors of the five 
governmental newspapers and new editors-in-chief. 
The preamble of the new decree states that:  
 

'in the framework of reconstructing and reorganizing the press sector, to adjust it with the 
spirit of change and in compliance with the demands of the current stage that faces Egypt, 
and for the sake of building a society of freedom, democracy and social justice…the prime 
minister(Issam Sharaf) had decided to promulgate the following decree (Media in Egypt, 
30/3/2011).'5 

 
The spirit of change, and the demands of the current stage, have been perceived at 
first as personal changes. These changes had to include everyone who took part in 
Mubarak's regime, from Mubarak himself to the Prime Minister down to the 
editors-in-chief of the government's media. Yet, the personal changes were just the 
beginning. They were coupled with changes in contents, starting with a new 
vocabulary, a different attitude towards the protesters, and a new perception of the 
role of the government's media. However, one could conclude that the core idea 
that government-owned media are counter to any free journalism perception has 
not changed yet.  
Moreover, senior writers, who have represented the top echelon of Egypt's public 
intellectuals, are still writing in the government-owned print press, expressing 
their newly adjusted views that conform with the spirit of change while trying to 
maintain their position as public opinion shapers. Although it may look like an 
inherent contradiction, that 'intellectual servants of the regime' or 'regime's 
intellectuals' as they were tagged before the revolution, are leading the 'change', it 
is interesting to observe to what extent they thrive to become the voice of the 
revolution. Further, they may even grant the government's press new legitimacy 
and even become representatives of the revolution inside the government, thus 
granting the revolution a formal entrance into the state's hegemony. 
 

                                                 
4 http://www.shorouknews.com/ContentData.aspx?id=378170. 
5 http://www.mediainegypt.com/2011/03/new-media-leaders-and-seniors.html . 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

4 
 

During the months of the revolution in Egypt and elsewhere, many analyses and 
comments have addressed the impact of the new media on the revolution. There is 
no doubt about the importance of YouTube, Facebook, Twitter and the like as 
mobilizing platforms. However, it is difficult if not impossible to determine the 
extent of these media's contribution to the dissemination of ideas and the 
crystallization of the revolutionary discourse. It is true that the revolutionary elites 
like youth leaders, Muslim Brotherhood leaders or formal opposition movements 
and parties, have used the web to promote their agenda and to mobilize a counter-
public. However, their debates and argumentations were conducted against the 
'regime's voice' as it was published in the state's media. Hence, it was an 
intellectual clash between a perceived 'monopoly' and the contenders where the 
platforms were less important. 
 
In fact, the public sphere itself, although utilizing the limitless web, was limited by 
the extent of accessibility, and by the nature and status of the active participants 
and their social affiliation. Thus, the more educated and organized elites could 
utilize all the new media devices, while the lower echelons made do with cell 
phones or, in the best cases, hookup up into the web in internet cafés.  
It is therefore still a competition about legitimacy and legitimization, than a 
competition between platforms. In fact, it is a rivalry between elites who had 
monopolized the legitimacy and their rivals who hold now the key for legitimacy. 
 
 
The Sphere of Legitimacy 
 
Legitimacy is an intricate issue when it concerns the Arab media, since legitimacy 
is not a result of a free, competitive debate in an ideal, Habermasian public sphere. 
Abdulla Rashid defines the Arab media as "the guardian of the people", that is 
based on the government approach that the people are not mature enough to 
understand life.6 His conclusion therefore, is that the public has surrendered to 
"the whims of the state-controlled media", thus avoiding any meaningful public 
debate which would issue a consensual legitimacy. 
 
It is not within the scope of this paper to analyze the Arab public sphere; however, 
Rashid's observation implies that theories concerning legitimacy in the public 
sphere need to be carefully screened before applying them in the Arab public 
sphere. Thus, for example, it would be far too ambitious to engage Piers 
Robinson’s (2002) analysis on the "CNN effect", which concerns the influence of 
the media on the regime's decisions, in order to understand the debacle of the 
Egyptian media concerning its legitimacy. Robinson draws on Hallin's (1986) 
'spheres' theory, which tries to establish different modes of coverage by the media. 
These are the sphere of consensus, the sphere of legitimate contention and the 
sphere of deviance.7 These spheres could also be perceived as the spheres where 

                                                 
6 Rashid, 2006, p. 586. 
7 Hallin, D. (1986). The Uncensored war: the Media in Vietnam. New York: Oxford University 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

5 
 

the legitimacy of the press and of the state is produced. 
Indeed, Robinson's theory on the relations between policy and media, and media-
state interaction, where he divides that interaction into four modes of operation, 
defines also what could be depicted as the 'arena of legitimacy'. 8 However, when 
the media operate within a 'sphere of consensus', or within elite dissent, or when 
the media operate within a 'sphere of legitimate controversy' (using Hallin's term), 
there is an embedded pivotal premise which is critical to the theory. Robinson's 
assumption is that not only the controversy is legitimate, but also that the 
consensus itself has been developed through legitimate means, and has not been 
forced by the state, as it is the case in many Arab states.  
 
Theoretically, in the Egyptian case, it seems convenient to adopt Suchman's 
definition of institutional legitimacy, where “legitimacy and institutionalization are 
virtually synonymous. Both phenomena empower organizations primarily by 
making them seem natural and meaningful”.9 However, in the Egyptian case the 
institutionalization of the press was the major cause of its de-legitimization. As 
long as the regime was perceived as illegitimate so were its organs. The press' 
attachment to the government by ownership relations meant also that the 
legitimacy could not be established independently from the hegemonic discourse 
that the government aimed to impose. 
It would be perhaps more useful to look into the legitimacy dilemma from a 
different aspect. Tilling (2004) suggests a double-layer legitimacy theory: the 
institutional legitimacy and the organizational legitimacy.10 Referring to 
organizational legitimacy, Mathews suggests the following definition : 
 

"Organizations seek to establish congruence between the social values associated with or 
implied by their activities and the norms of acceptable behaviour in the larger social system 
in which they are a part. In so far as these two value systems are congruent we can speak of 
organizational legitimacy. When an actual or potential disparity exists between the two 
value systems there will exist a threat to organizational legitimacy.11 

 
Hence, seeking legitimacy is an ongoing process where the organizations need to 
be alert and to watch for any change in the cultural and political environment. 
Hence, Mathews' definition fits well into the Egyptian government-owned press. It 
implies that this kind of press can no longer claim to be the navigator of public 
opinion, it has to relinquish its hegemonic status and to be attentive to what the 
public is shouting at Tahrir square if it wants to develop its new legitimacy. 
 
In my paper, I will focus on the changes that the government-owned print press is 

                                                                                                                                                    
Press. 
8 Robinson, P.(2002). The CNN Effect: The Myth of News, Foreign Policy and Intervention. 
London: Routledge, p.31. 
9 Suchman, M. C. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches, Academy 
of Management Journal, Vol. 20, No. 3, p. 576. 
10 Tilling. M. V. (2004). Refinements to Legitimacy Theory in Social and Environmental 
Accounting. Commerce Research Paper Series No. 04-6. URL : 
http://www.flinders.edu.au/sabs/business-files/research/papers/2004/04-6.pdf.  
11 Mathews, M. R. (1993) Socially Responsible Accounting. London: Chapman & Hall, p.350. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

6 
 

going through since the revolution, the new political vocabulary that it has adopted 
and its struggle to maintain its status in times of change. Further, my argument is 
that the state-owned press and 'its' intellectuals, while deriving their legitimacy 
from supporting the revolution and by 'clearing' their past as regime supporters, 
are granting the revolution and 'its' intellectuals additional weight.  
 
 
Admit and Repent 
 
"Millions hit the streets in support of Mubarak" shouted the shining red headline 
of the government-owned al-Ahram newspaper (al-Ahram, February,3 2011)12. 
The date was February 3rd. Eight days later, on top of the paper's logo, the headline 
said it all: "The people toppled the regime" (al-Ahram, February 12, 2011) 
combined with a picture spread all over the width of the paper that showed a 
young Egyptian waving his hands above his head in a victorious expression, 
surrounded by a huge crowd that hoisted Egypt's flags.13 
In both editions, the editor was Osama Saraya and the chairman of the board of 
directors was Abd al-Mon'im Sa'id, one of Egypt's prominent intellectuals, a world 
renowned researcher and a brave critic of the regime. Both were to be replaced a 
few weeks later by Labib al-Siba'i as head of the managing council and Abd al-
Azim Hammad as the editor-in-chief.  
In addition to the sudden change of the editorial approach toward the revolution 
and the demonstrators, al-Ahram had decided on February 9th to publish a special 
supplement under the name "the supplement of Tahrir Youth " (mulhak shabab 
al-tahrir) the first of its kind, in which the paper granted full support to the 
demonstrators and praised the civil movement. 
 
In an interview to al-Ahram Weekly (the English edition of the publishing house) 
Mohammad al-Barghouti, the editor of the supplement, explained that "Changes in 
Al-Ahram's editorial policy came hand in hand with the production of the 
supplement. The banner of the newspaper read the word 'revolution' for the first 
time on Tuesday 9 February, the day we issued the supplement"14. Inside al-
Ahram’s editorial board a bitter debate took place around the question whether the 
paper should apologize to its readers about its coverage of revolutionary events 
thus far. An apology was not issued, instead, a decision was taken to provide a 
'more balanced' coverage of the events. An example for the meaning of 'balanced' 
could be found in the way that the paper had described the first Tahrir 
demonstrations on January 26th. A short news item on the first page read, 
"thousands have participated in peaceful demonstrations in Cairo and the 
districts", but it was not the Tahrir square demonstration that the paper intended 
to describe. The headline was dedicated to the huge demonstrations in Lebanon 

                                                 
12 http://www.ahram.org.eg/pdf/Zoom_1500/index.aspx?cal=1&ID=45349.  
13 http://www.ahram.org.eg/pdf/Zoom_1500/index.aspx?cal=1&ID=45358.  
14 El-Bey, Doaa, Change of Hearts, Al-Ahram weekly, issue 1035, 19-23 February, 2011.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

7 
 

(al-Ahram, January 26, 2011)15. A day later, the paper had dedicated its headline 
to the number of dead and injured 'balancing' between 118 injured civilians and 
162 police officers (al-Ahram, 27 January, 2011)16. It was not until February the 
2nd that the paper had changed its tone, and from describing in its headlines what 
the government was doing and how the president and his aides were responding, it 
switched to covering positively the new phenomenon. "A million-participant 
demonstration is demanding a change," said the headline on that day, and four 
inside-pages were dedicated to cover the different blocs of the participants (al-
Ahram, February 2, 2011)17. Yet, on February the 3rd the 'balance' was shifted again 
when the first page headline read "millions went out in support of Mubarak" (al-
Ahram, February 3, 2011).18 In the next few days, it was quite clear from the 
headlines and the subtitles that the editors were torn between their administrative 
and formal loyalty to the government and their professional and perhaps their 
personal priorities.  
 
A sharper, and perhaps a more agonizing change of hearts, could be found in al-
Gomhuriya, the fervent pro-regime newspaper, which was founded in 1954 to 
serve as the "voice of the revolution" of the Free Officers that took place two years 
earlier. The paper, which is part of Dar al-Tahrir, a government-owned publishing 
house, had declared an open war with the demonstrators. On January 26th its front 
page headline stated: "the demonstrators blocked the roads and created havoc in 
Tahrir square", the subtitle read "elements of the banned [Muslim Brotherhood 
movement] were among the 10 thousand congregated… [they] threw stones and 
tore down fixtures"(al-Gomhuriya, January 26, 2011)19. On February 12th a 
mocking cartoon on its front page depicted the demonstrators as long-necked 
participants striving to attract a TV photographers and the caption read "I see that 
they have extended the necks of all Egyptians" (al-Gomhuriya, February, 12, 
2011).20 It was not until February 13th when the paper printed the dramatic 
headline "the sun of freedom had shined and the owners of millions [of dollars] are 
falling" (al-Gomhuriya, February 13, 2011).21 From that date on the paper went all 
out against the regime and referred to the revolution as a "real, loyal revolution" 
(al-Gomhuriya, February 13, 2011)22. 
 
Two months later, in March 25th, the editor of "Youth of Tahrir", al-Ahram's 
special supplement, was asked if the supplement was published in order to make-
up al-Ahram's image or out of embarrassment. Al-Barghouti replied "from its 
incipience the supplement was supporting the demands of the revolution and we 
had demanded Mubarak's resignation even before he resigned". As for the future of 
al-Ahram, he added:  
                                                 
15 http://www.ahram.org.eg/pdf/Zoom_1500/index.aspx?cal=1&ID=45341.  
16 http://www.ahram.org.eg/pdf/Zoom_1500/index.aspx?cal=1&ID=45342.  
17 http://www.ahram.org.eg/pdf/Zoom_1500/index.aspx?cal=1&ID=45348.  
18 http://www.ahram.org.eg/pdf/Zoom_1500/index.aspx?cal=1&ID=45349.  
19 http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/pdf/.  
20 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/12/GM1.pdf.  
21 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/13/GM1.pdf.  
22 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/13/GM1.pdf.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

8 
 

 
"The paper is a national paper and it will remain as such. Al-Ahram was kidnapped by the 
regime for its benefit like the rest of Egypt before the revolution. I admit that there were 
mistakes committed before and during the revolution…we have excellent journalists some 
of whom were murdered professionally by the previous regimes who turned the journalists 
into representatives of the ministries"(Majalat al-Shabab, March 25, 2011) .23  

 
The apologetic attitude, which could be defined as 'admit and repent', is typical in 
times of change. Victor Turner's "anti-structure" definition of a post revolution 
period is of course a useful theory.24 Yet one should be careful when applying 
Turner's definition to the situation in Egypt. Indeed, the world is turned upside 
down, however, old rules still apply. Peterson's (2011) analysis, according to which 
the media's "institutional roles - their relations with the state and communities of 
reader/viewers - may be abruptly changed" is also only partly applicable.25 Suffice 
is to notice that the government-owned press did not change its ownership, nor did 
it abandon its senior writers, even its former editors continue to contribute articles 
and analyses or work as consultants. Further, the state's political infrastructure, 
though personally changed, is still intact and even in a more authoritarian fashion 
than in the time of Mubarak. On April 30th, the military is still in power and the 
state-owned media has to cater to its dictates, as much as any other licensed 
media. No new press law has been promulgated and censorship is still forced, 
although, as it will be discussed later, self-censorship has adopted new features. 
 
Instead of comparing the press in a 'before and after' fashion, I would suggest to 
add an additional period, a 'meantime', where the change is taking place but it is 
not settled yet. 
What is happening in this 'meantime'? 
 
 
Exchange of Legitimacy 
 
The beginning of the 'meantime' in Egypt's state-owned press can be attributed to 
the first days of February 2011. These were the days when editors – not yet 
replaced – have started to dictate a new policy of news coverage, and a new 
editorial trend. However, the major problem that is facing those newspapers is not 
only how to adjust to the new political developments, but how to gain legitimacy. 
The inherent contradiction between being state-owned publications and trying to 
demonstrate some sort of professional independence seems impossible to settle. 
Yet, as the new temporary regime, including the Supreme Council of the Armed 
Forces that is running the country's affairs, were supportive of the revolution, and 
as the political arena is going through the same 'meantime' phase, it is less a 
dilemma of contents. It is not how to cover the developments that troubled the 

                                                 
23 http://shabab.ahram.org.eg/mag/Inner.aspx?ContentID=4444&typeid=1.  
24 Turner, V. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. New Jersey: Aldine.  
25 Peterson, M. A. (2011). Egypt's Media Ecology in a Time of Revolution. Arab Media Society. 
Issue 13, http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20110531103710_Peterson.pdf  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

9 
 

editors, but rather how to shed the papers' historic image and establish a new 
legitimate one. In effect, it is not only the papers as institutes that have to face the 
new era but the previous 'state's intellectuals' who need to build a new status for 
themselves if they were to participate in the new discourse, let alone shaping it. 
However, such requirements mean also that the state's press needs to detach itself 
from its provider, to reestablish itself as private organizations and to compete in a 
rough market where it used to have the upper hand. 
 
Mohammad Shouman, an Egyptian writer, had suggested a far-reaching 
prescription for the government press in order to achieve its legitimacy. He 
stressed, among others, the need of the media to detach itself from any political or 
economic regime; its finances have to be transparent; all governmental organs, like 
the Supreme Press Council, that oversee the press in general and the government 
press in particular, have to be abolished, and "to turn the government-owned 
media into real public institutions…that represent all components of the society". 
Shouman suggests even that the employees of these media will choose their editors 
and half of the members of their boards-of-directors; the other half will be 
nominated by the parliament where each elected party will be entitled to one 
member at the board while one member will represent the independently elected 
members.26  
However, Shouman's recommendations refer mostly to the structural change that 
the government-owned press has to adopt, while Mathews emphasizes the need for 
an 'organizational legitimacy' that relies on a new discourse between the press and 
its clientele. It should be noticed that while legitimacy and credibility are 
interconnected, it is not the purpose of this paper do discuss the credibility of the 
government-owned newspapers, before or after the revolution, but to explore the 
efforts of these newspapers to gain legitimacy. I would also subscribe to Tilling's 
observation according to which “legitimacy itself is an abstract concept, given 
reality by multiple actors in the social environment”.27  
 
The important question is therefore, who grants legitimacy and what are the 
criteria for granting legitimacy to the government-owned papers. Interestingly, 
even after the revolution, outstanding Egyptian intellectuals perceive the 
government-owned press not only as a 'natural phenomenon', but also as a 
necessary 'public organ' that should be corrected, restructured and adjust its 
contents, however, it should not be privatized.28 The ideological reason behind this 

                                                 
26 Shouman, M. (2011). Mustaqbal al-i'lam al-masri baa'd al-thaurah( The Future of the Egyptian 
Media after the Revolution). al-Hayat, 8 June. 
27 Tilling. M. V. (2004). Refinements to Legitimacy Theory in Social and Environmental 
Accounting. Commerce Research Paper Series No. 04-6. URL : 
http://www.flinders.edu.au/sabs/business-files/research/papers/2004/04-6.pdf.. 
28 See for example the suggestions that Dr. Muna Hadidi offered at the 'national dialogue' that took 
place between Media personalities and the Supreme Council of the Armed Forces on June 7th 2011. 
She said among others that "we have to define the roles of the national and the private media… the 
duty of the national media (referring to the official TV channels) is to guard the nation's stability 
and to protect it (al-Youm al-Sab'i, June 8, 2011). Retrieved from: 
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=431017& . 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

10 
 

argument is that “the national press belongs to the people and not to the 
government” as Gamal Fahmy, a senior member of the Syndicate of Journalists, 
argued (al-Youm al-Sab'i, August 26, 2011).29 A more practical reason is that many 
of the state's newspapers are partly owned by businessmen and even editors. The 
fear is that privatization might transfer the ownership to the same old guard that 
will adhere to the same old loyalties, thus serving the old regime through a new 
business structure. 
If Fahmy's argument expresses the opinion of the mainstream intelligentsia, one 
may assume also, that it is this part of the Egyptian intelligentsia – and not the 
public – that will take upon itself to judge the legitimacy of the 'national' press. 
Yet, drawing on Muna Hadidi's vague prescription that this press will have “to 
serve the people's interests and the stability of the state”, by definition, it is the 
state and not the intelligentsia that will define the parameters of these interests. 
These interests would be articulated, then, by the state's media and be expected to 
be emulated by the rest of the media.  
 
However, it is not a one-way track. The 'meantime' period has proved that the 
interim regime is listening to the public's voice and attending to its demands. In 
this period, it is the non-governmental media that is conveying the public's 
sentiment, while the government's media is following suit. Since it is the regime, 
ahead of the media, that has to gain legitimacy, it is from the regime's conduct that 
its media draws its own legitimacy. Thus, as long as the regime is responsive to the 
revolutionaries' demands, its organs, including the press, will be able to maintain 
their legitimacy.  
In other words, the new counter-hegemonic discourse that has been produced at 
Tahrir square would need to be adopted by the regime, thus becoming the new 
hegemonic discourse that would grant 'official' legitimacy not only to the regime's 
media but also to the non-governmental press. Further, receiving a positive nod 
from the regime for adopting the new discourse, and by abiding to the regime’s 
directives and adjusting itself to the new discourse, the regime's media would be 
able to radiate its new legitimacy back to the regime, and, to the revolutionary 
movements. 
 
 
Creating Legitimacy 
 
Reestablishing its new legitimacy is a long and painful path. As long as the old 
press laws are enforced, reshuffles at the boards-of-directors and appointing new 
editors will not be enough. It is the fashion of the coverage and the content of the 
news along with opinion articles that would make the difference. Already in 
February new headline phrases were used to describe the events, followed by a new 
vocabulary. Most strikingly is the usage of the title "the ousted president" or rather 
"the extracted president" (al-makhlu') to depict Mubarak's new status. In many 
cases the government-owned papers have begun to use just the title "the ousted" 
                                                 
29 http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=481140.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

11 
 

(al-makhlu') in a derogatory fashion, omitting the presidential title. The more 
important change is the omission of the title "the banned" (al-mahzurah) from the 
Muslim Brotherhood's title.  
These are far from being mere semantic changes. In the past decades, the term al-
mahzurah had been used not only by state-owned newspaper but also by some of 
the formal opposition newspapers that belonged to licensed opposition parties. 
Thus subscribing to the hegemonic dictate that has defined the Brotherhood as a 
national menace and that no nationalist entity should befriend by using its official 
title. 
In January 2007, it was President Mubarak who had defined the Brotherhood as a  
 

“danger on the national security because it adopts a religious ideology…if we assume that 
this movement will rise, we might experience the same developments which are not far 
from us, where regimes are representing the political Islam, thus imposing seclusion on 
themselves and on their people”.30 

 
Mubarak had explained in several occasions that the Muslim Brothers or any party 
that runs on a religious platform is in direct clash with his idea of civil society.  
Not so was the view of the activists of civil society towards the Brothers. The new 
generation of students, bloggers and activists who had laid the infrastructure for 
the revolution to come, have considered the Brothers as possible partners who 
share the same aim. Mustafa Muhi al-Din, a socialist activist from Helwan 
University had described thus his relations with the Brothers at the university: 
 

“They invite us to their events, and they show interest in our activities. Maybe the union 
here is still not strong, but there is space for activities. We can be active and spread our 
message, worrying about state security, but not about hassles from the Brotherhood, and 
sometimes they give us a hand. We do the same. This makes things easier.”  

 
This description is supported by Abd al-Aziz Mugahid, a Brotherhood activist in 
the same university: 
 

“The socialists intervened to help us out in solidarity demonstrations with our sisters who 
were expelled from the dormitories because they wore the niqab, and they stood by us 
when the administration expelled more than 400 students for security reasons. These joint 
activities were not frequent before.”31 
 

Beside the operational aspect of the cooperation between the Brothers and their 
secular, leftist or non-aligned cohorts, this cooperation represents also a process of 
mutual legitimization. According to Mubarak's definition of the Brothers, for the 
non-religious groups, to embrace the Brothers as partners was tantamount to 
treason. Likewise, for the Brothers, given their history with the leftists, to 
cooperate with the socialist students could be tagged as extreme diversion. 
However, the mutual legitimization process stood as a counterweight to both the 

                                                 
30 Interview with president Mubarak, Al-Usbu', January 11, 2007  
31 Both quotes are taken from el-Hamalawi, H. (2007). Comrades and Brothers. Middle East 
Report. Vol. 242 http://www.merip.org/mer/mer242/comrades-brothers.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

12 
 

accusation of the regime that the mahzurah is a national menace, and to the 
cooperation between the opposition parties with the hegemonic discourse. 
Thus, the Muslim Brothers have evolved into a litmus test for every movement that 
claimed to represent the demand for toppling the regime and to achieve 
democracy. As though whoever was against Mubarak and his regime had to 
support the Brothers' participation in the political sphere, to legalize their 
activities, and to erase the organization's al-mahzurah title. To be for the brothers' 
participation meant to be with the progressive, pro-revolution trends, while to defy 
the Brothers' inclusion, meant to support Mubarak and his dictated discourse. 
The government-owned media, in its search for legitimacy, understood from the 
outset that it would have to change its approach towards the Brothers, if it wants to 
reestablish its shattered legitimacy. In fact, to omit al-mahzurah from the 
organization's title is equal to depicting the Mubarak as al-mahlu'. One could not 
go without the other if the official papers are to be legitimized. This does not mean 
that the papers have to support the Brothers ideology, but that the Brother's 
political framework is as legitimate as that of the non-religious revolutionary 
movements. Both, the Brothers and the secular revolutionary movements have 
achieved then the power to bestow legitimacy on the regime and its organs 
including its newspapers.32 
 
Hence, an innovative vocabulary had to be introduced in the official papers in 
order to change their depiction of the demonstrators. From inciters and criminals 
(muharid'un) 'who seek to destroy the country', or, 'suspicious movements' 
(taharukat mashbuhah) (al-Gomhuriya, January 28,2011)33 to differentiating 
between the 'good guys' and the 'bad guys'. The 'good' being “our youth who 
protected the museum from being robbed” and the ‘bad’ were ”groups who 
specialize in robbery and firing and creating havoc” as al-Gomhuriya reporters 
had described the demonstrators. Needless to add, the Muslim Brotherhood was 
still tagged as al-mahzurah on January 26th, one day after the big demonstrations 
in Tahrir square.  
 
On February 10th, one day before Mubarak's resignation, al-Gomhuryia had finally 
'granted' the Brotherhood its 'legitimate' status: al-mahzurah ceased from being 
used in the paper that took pride in never using the organization's official name.  
It was not until February that al-Gomhuriya had started to make its shift from first 
mocking the demonstrators then reprimanding them, to adopting them as heroes. 
On February 10th al-Gomhuriya's front page published the pictures of the civilian 
and police victims who were killed during the demonstrations under the headline 
“The martyrs of Egypt” (al-Gomhuriya, January 10, 2011)34. It was the first time 
that the paper has used the term 'martyrs' (shuhada) for civilians in that context. 

                                                 
32 See for example the case of Yahya al-Gamal, the deputy prime minister of the interim 
government who was dismissed after attacking the Muslim Brotherhood and the Islamic 
movements. Later on he visited the headquarters of their party and expressed his support for their 
call for democracy.  
33 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/1/28/GM1.pdf.  
34 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/10/GM1.pdf.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

13 
 

Al-Ahram waited two more days before publishing a full list of the killed, injured 
and absentees. On that day, al-Ahram had dedicated a full page to Wael Ghonim, 
who was perceived to be the leader of the electronic platform of the revolution. Al-
Gomhuriya was also quick to embrace Ghonim as a “popular hero that the people 
are now ready to accept. The people had chosen Wael Ghonim as their spokesman 
and they have to agree now on a leader that will share in building the country 
instead of the ruins that we were living in.”35  
 
New vocabulary and dramatic sub-titles like “Here is Tahrir square”, “Egypt first” 
“Egypt forever” that had decorated the pages’ tops, and embracing the 'people's 
heroes', like publishing biographies of the martyrs and praising Wael Ghonim, 
were just the first steps taken by the official press to identify with the revolution.  
Yet, the revolution as a phenomenon needed yet to be defined in national terms. 
While the independent press had already defined the process as revolution created 
by the youth to change the regime, the official press was still lagging behind. Until 
February 11th, the day of Mubarak's resignation, the official press was still 
highlighting the new steps that the government had taken to improve the living 
conditions. It was busy describing the suggested amendments to the constitution 
as they were declared by Mubarak, as well as the new employment program and 
the economic plan that Ahmad Shafiq, the newly appointed prime minister (to be 
fired later on) offered to the public.  
 
It was in this 'meantime' period, that the state-owned press was still not sure how 
to proceed. 
An editorial in al-Gomhuriya urged the “Tahrir youth” to establish a political 
party, “They deserve a party that will express their feelings to the state. They have 
proven that they are the real power in the Egyptian state. A clean force needs to 
land in its right place, it needs a constitutional legitimacy”(al-Gomhuria, February 
8, 2011).36 There was no demand yet to dismantle the ruling party (this will come 
soon after Mubarak's departure), and no vision for a new regime structure. The 
national press could not envision, even in those hectic days, that the old order – 
and not only the old president – were over, or at least that it should be over. The 
press was still adopting a paternalistic attitude, recommending what should 
'shabab al-tahrir' do in order to enter the parliament, what kind of slogans they 
should use (“dialogue not coercion”, ”production will build Egypt”), and how to 
move from the “state of excitement to the state of thinking”. The press was still 
lecturing to the demonstrators as if they were mere youth that needed guidance 
from responsible adults who know how the system works. It seems that at this 
stage the official press did not yet realize, that it was the press that needed 
legitimization, not the demonstrators.37 

                                                 
35 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/10/GM1.pdf, p. 5. 
36 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/8/GM1.pdf, p.1. 
37 Al-Gomhuriya as well al-Ahram had dedicated full pages before February 11th to quoting 
reactions given by artists and celebrities who generally advised the demonstrators to return home 
after the “significant achievement”. (see for example 
http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/8/GM1.pdf)  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

14 
 

 
Nevertheless, while the demonstrators were handed with 'advise' by the official 
press, this press started to draw the line between the 'big event' and the people 
who have produced it. The 'event' was a national property, which had to be 
characterized by the state-media that was always responsible for shaping and 
framing national events. The 'event' had to become part of the new hegemonic 
discourse, part of the official history, and incorporated into the collective memory. 
It was not anymore the 'producers' who had to gain legitimacy – they have already 
got it from the official media – it was as if the revolution itself required a 'formal' 
legitimacy. 
What could be a better way to 'grant' it legitimacy if not by enshrining in the 
mausoleum of historic events?  
In the words of Dr. Wahid Abd al-Magid, director of the al-Ahram Center for 
Translation and Publication: 
 

“The youth of January 25th revolution should not belittle their big achievement and become 
prisoners of one slogan or one demand. Because the tunnels that they have opened are not 
limited to the reforms that have already started, it contains the dissemination of a new 
spirit in the country. A new spirit that equals the spirit of October.”(al-Ahram, February 8, 
2011)38. 

 
The 'spirit of October' refers to what is defined as the grand victory over Israel in 
the October war in 1973, a victory that was depicted by many Egyptian intellectuals 
not only as a military success but also as a manifestation of the heroic spirit of 
Egypt and a rectification of the 1967 devastating defeat. The 'spirit of October' is 
the spirit of national pride. Hence, aligning the revolution with the historic victory 
puts the revolution in a same historic rank and includes it as an inseparable part of 
the hegemonic historic discourse. Questioning the revolution would be tantamount 
then to questioning the October victory. 
 
A more articulate comparison was provided by Muhammad Ali Ibrahim, the 
editor-in-chief of al-Gomhuriya who wrote on February 10th:  
 

'The slogans that the state was spreading and that we have believed were illusionary exactly 
like what had happened in 1967's defeat…many had dismissed the revolution of 1952 after 
the naksa [the 1967 defeat] but many remained also with Gamal Abd al-Nasser because the 
country was facing an ordeal which is similar to that of today. ..However, if we have 
forgotten June 1967 after the victory of 1973, the generation that is present at Tahrir square 
does not know October but he will be the off-spring of the January 25th revolution (al-
Gomhuriya, February 10, 2011).”39 
 

Hence, according to Ibrahim, the January revolution has to play the same role as 
that of the 1973 victory, to clear the country from its nightmare and to start a new 
chapter in Egypt's history. Ibrahim, who was a presidential appointee at the Shura 
council (the upper house in the parliament), would be dismissed from his job on 

                                                 
38 http://www.ahram.org.eg/pdf/Zoom_1500/Index.aspx?ID=45354, p.10. 
39 http://www.algomhuria.net.eg/Archive/pdf/gom/2011/2/10/GM1.pdf, p. 5. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

15 
 

March 2011, in the wave of reshuffles that the new government was applying. He 
was replaced by his deputy Mahmud Nafi', thus maintaining the 'old guard' at the 
helm of the paper.  
It should not surprise, then, that Ibrahim would blame the government and not the 
president, himself or his paper for spreading “illusionary slogans”. However, it is 
interesting that he claims that the generation at Tahrir square “does not know 
October”. This generation, which was brought up on October's collective memory 
that was disseminated by the hegemonic education system and assisted by the 
official and private media, could not but live on the 'October spirit' as it was 
framed by the state.40 So why claim otherwise?  
 
One explanation could be that Ibrahim, and his cohorts who write in a similar way, 
was trying to locate the new revolution in the collective memory of his generation, 
and to attach his generation to what is happening now in Egypt. Thus binding 'our' 
generation to 'their' (the youth) generation. 'We' had the October victory; 'they' 
have the January revolution. Hence, 'we' can understand the revolution only 
through 'our' symbols.  
However, there can be another explanation. The generation that had defined the 
hegemonic discourse for the regime, is now anxious to keep its monopoly over 
defining the new hegemonic discourse. In spite of the fact that Ibrahim's 
generation had attacked the revolutionaries, describing them as hooligans and 
inciters, and urging them to go home, he has realized that 'they' might be the 
authors of the new hegemonic discourse. Ibrahim might have felt that he needed to 
save his, and the rest of the 'state-intellectuals' status, and he did it through a 
fascinating spin in the very same article: 
 

“The January revolution has proven that the Egyptians will no longer accept any 
disrespectful attitude from the regime. The last days of Mubarak's regime had laid solid 
infrastructure for the next president. It is in exactly the same way that Abd al-Nasser had 
prepared the army to enter the 1973 war. This is what the January revolution has 
accomplished, any future president will not think of putting a barrier between himself and 
the people…”.  
 

Leaning on the collective memory, the 1967 naksa was not a total loss as it had 
prepared for the 1973 victory, likewise the last 30 years of Mubarak's regime were 
not simply dictatorial, they were the hothouse of the January revolution, whose 
function now is to prepare the 'correct' path for the next president.  
 
For Ibrahim it was a useful way to manipulate the collective memory in a way that 
would keep him and his likes as masters of the hegemonic discourse. At that stage 
(one day before Mubarak's resignation) Ibrahim was still defining the revolution 
by using symbols of his own generation. He put it in sequence with other great 
events, and he began to write prescriptions for the next president (not calling yet 
                                                 
40For further analysis of the October war and its place in the Egyptian collective memory see Podeh, 
E. (2011) The Politics of National Celebrations in the Arab Middle East. Cambridge: Cambridge 
University Press, pp. 88-108; Meital,Y.(2003). Who Is Egypts "Hero of War and Peace"?: The 
Contest over Representation. History & Memory,Volume 15, Number 1, pp. 150-183. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

16 
 

for Mubarak's resignation) and, he did not have any problem with his own, or the 
state-owned press' legitimacy. On the contrary, he was considering himself and his 
cohorts as the legitimacy-keepers, who were, and still are, entitled to posit the 
revolution in its deserved historical location. It is he, and not the demonstrators, 
who knows where they belong in history and in memory. After all, "they don't 
know October".  
 
 
Conclusion: Whose Hegemony? 
 
The future of the state-owned press in Egypt is swinging between various 
perspectives. Some writers and intellectuals who are employees of those papers, 
demand their abolition or at least to transform them into private companies. 
Others, like Yusuf al-Qa'id (al-Ahram, March 28th), Manal al-Ghamri (al-Ahram, 
April 5th), Muhammad al- Sa’adani (al-Ahram March 3rd) and many others, 
demand the 'purification' of the official press from its old and corrupt 
management, and to keep the professional cadres who will have to go through a 
phase of professional 're-education'. Yet others call for drastic amendments in the 
press law that will guarantee the freedom of the press, and transform the 
government-owned press into the "press of the people".  
 
However, these calls for change do not constitute yet an "anti-structure" 
infrastructure, as Turner defines it. They do, however, signify a liminal stage, 
where hegemonic structures may (or may not) be stripped of their status. Drawing 
on the writings of 'state-intellectuals', it is quite clear that a new discourse is being 
shaped and adopted willingly by the old guard. However, this old guard is anxious 
to maintain its role as the guardian of legitimacy. For that matter, it is ready to 
adopt the new vocabulary as it is produced by the revolution, and to repent its 
mistakes, but it will fight to hold on to its monopoly to locate the revolution in the 
collective memory and to bestow on the revolution its own definitions, thus 
cleaning up its own past. This, I would argue, is where the clash of hegemonies is 
taking place in Egypt of 2011. 
 
 
 
Bibliography 
 
Fandy, M. (2007). (Un) Civil War of Words: Media and Politics in the Arab World. Westport and 

London: Praeger Security International. 
Hallin, D. (1986). The Uncensored War: the Media in Vietnam.New York: Oxford University Press. 
al-Hamalawi, H. (2007). Comrades and Brothers. Middle East Report. Vol. 242, 

http://www.merip.org/mer/mer242/comrades-brothers  
Kienle, E. (2000). A Grand Delusion, Democracy and Economic Reform in Egypt. London and New 

York: I.B. Tauris. 
Mathews, M. R. (1993) Socially Responsible Accounting, London: Chapman & Hall. 
Meital, Y. (2003). Who Is Egypt's "Hero of War and Peace"?: The Contest over Representation. 

History & Memory, Vol. 15, No.1, pp. 150-183. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

17 
 

 
 
Peterson, M.A. (2011). Egypt's Media Ecology in a Time of Revolution. Arab Media Society. Issue 

13. URL: 
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20110531103710_Peterson.pdf 

Podeh, E. (2011). The Politics of National Celebrations in the Arab Middle East. New York: 
Cambridge University Press. 

Rashid, A. (2006). The Imminent Collapse of the Controlled Media. (2006). In: Arab Media in the 
Information Age. The Emirates Center for Strategic Studies and Research, p. 584-585. 

Robinson, P. (2002). The CNN Effect: The Myth of News, Foreign Policy and Intervention. London: 
Routledge. 

Suchman, M.C. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches. Academy of 
Management Journal, Vol. 20, No. 3, pp. 571-610. 

Shouman, M. (2011). Mustaqbal ali'lam al-masri baa'd althourah (The future of the Egyptian media 
after the revolution. al-Hayat, June 8. 

Tilling, M.V. (2004). Refinements to Legitimacy Theory in Social and Environmental Accounting. 
Commerce Research Paper Series No. 04-6. URL : 
http://www.flinders.edu.au/sabs/business-files/research/papers/2004/04-6.pdf.  

Turner, V. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. New Jersey: Aldine. 
 

 
 
Author Dr. Zvi Bar'el is a lecturer at Sapir Academic College, and Ben Gurion 
University Israel. A senior research fellow at the Center of Iranian Studies, Tel 
Aviv University, and Middle Eastern Affairs analyst for Haaretz daily. His latest 
book is When Cars Fell from Heaven (2011) Tel Aviv: Hakibutz Hameuad, on 
models of occupations in the Middle East. 
Email: barelz@haaretz.co.il 


